Waarom water drinken gezond is, over schoon en gezond drinkwater

Schoon en gezond drinkwater, waarom water drinken gezond is

Het enige wat je lichaam nodig heeft is water, schoon en gezond drinkwater. Water is een essentieel onderdeel van een gezonde levensstijl en een gezond lichaam. Anderhalf tot 2 liter water drinken per dag is hartstikke gezond. Door het drinken van water houd je je vochtbalans op peil en worden giftige stoffen in je lichaam afgevoerd. Ook zorgt het voor een gezonde huid en kan het je honger stillen. En het kan je helpen om af te vallen en oververhitting te voorkomen.

Maar water doet meer, zoals het smeren van je gewrichten, het verbeteren van concentratie, het voorkomen van hoofdpijn, het verkleinen van de kans op kanker, het versterken van het hele lichaam, het voorkomen van uitdroging, het stimuleren van vetverbranding, het helpen bij het op peil houden van de bloeddruk, het verspreiden maken van mineralen en voedingsstoffen in je lichaam en het helpen van de luchtwegen.

Water is naast eiwitten, koolhydraten en vetten, het 4e macronutriënt. Alleen schoon en gezond drinkwater zou de basis moeten zijn van je vochtinname om echt gezond te leven.

Wat doet schoon en gezond drinkwater met je lichaam?

Ik denk wel dat het verstandig is, dat als je water drinkt, om zo schoon en gezond mogelijk drinkwater tot je nemen. Ik denk dat bronwater uit de bergen misschien wel op nummer 1 staat, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Er wordt gezegd dat Nederland in de top staat van het schoonste drinkwater ter wereld, maar het is ook zo dat Nederland 1 van de meest vervuilde landen van Europa is. Daarnaast zijn wij een dicht bevolkt land, waar heel veel pesticiden en medicijnen gebruikt worden, die allemaal in het grondwater terecht komen, wat vervolgens weer gebruikt als basis voor ons drinkwater. Ik ben er niet (meer) van overtuigd dat ons drinkwater echt gezond en schoon is, maar die keuze maakt ieder voor zich.

Omdat je lichaam voor ruim 70% uit water bestaat is het logisch om genoeg gezond en schoon water te drinken.

Wat is er dan allemaal gezond aan, hier volgen 9 inzichten?

  1. Water zorgt voor een optimale werking van je lichaam
    Ons lichaam bestaat voor het grootste deel uit water, zo’n 60 tot 70%. Het is onder meer nodig voor de werking van spieren, organen en botten en is een belangrijk onderdeel van het bloed. Ook zorgt voor transport van voedingsstoffen en afvalstoffen. Een tekort aan water in je lichaam, kan er dus voor zorgen dat je lichaam niet optimaal functioneert.
  2. Detoxen met behulp van water
    Water zorgt voor transport van afvalstoffen, hieronder vallen ook de zogenaamde ‘toxische’ stoffen. Denk daarbij aan zware metalen, pesticiden, nicotine en alcohol. Je lichaam wil deze zo snel mogelijk lozen. Voldoende water drinken helpt om deze giftige stoffen te verwijderen en zo je lichaam te reinigen.
  3. Voorkom verzuring
    Water is een neutrale stof die helpt om verzuring te voorkomen. Je lichaam streeft naar een goede balans tussen zuren en ‘basen’ (niet-zuren). De zuurtegraad – ook wel uitgedrukt als pH-waarde – is voor verschillende onderdelen in je lichaam anders. Zo is je maag een stuk ‘zuurder’ dan je darmen of je bloed. Van nature wil je lichaam de pH-waardes zo stabiel mogelijk houden, zo rond de 7.5. Water, groenten en fruit helpen om deze balans te behouden, mede door de mineralen calcium, magnesium, kalium en natrium. Wij voegen met onze waterfilters ook de mogelijkheid toe om je PH waarde te verhogen, d.m.v. een PH ring. En onze mineraalstenen voegen de nodige mineralen toe
  4. Sneller herstellen na het sporten
    Niet alleen sporten zelf, maar ook je herstel is belangrijk. Om optimaal te herstellen na het sporten heeft je lichaam voldoende water nodig. Hiermee worden afvalstoffen afgevoerd, wat noodzakelijk is voor je spierherstel. Drink zowel voor, tijdens en na de training water. Dus eenvoudig beter sporten door water te drinken.
  5. Water is brandstof voor je lichaam
    Water is onmisbaar als brandstof voor je lichaam. Zonder eten kunnen we het best wel even volhouden. Maar zonder water kun je hooguit 4 dagen overleven! Eigenlijk zou je moeten voorkomen dat je écht dorst krijgt, want dorst is een teken dat je lichaam licht begint uit te drogen, dus ben je eigenlijk al te ver gegaan. Stel dat je 2% bent uitgedroogd, wat niet heel veel lijkt, dat kan al snel zorgen voor een energieverlies van 20%. Drink dus gedurende de dag voldoende water, zo’n 1,5 tot 2 liter! Deze dorstprikkel kan ook in je voordeel werken, deze zorgt er namelijk voor dat je cellen weer even op “scherp” gezet worden. Dit noemen we, met een moeilijk woord, de “hormetische prikkel”. Dus af en toe dorst hebben is zeker niet slecht, maar overwegend voldoende gezond en schoon drinkwater tot je nemen is heel verstandig.
  6. Water voor een betere huid
    Je huid is afhankelijk van water. Je grootste orgaan is je huid en als die niet voldoende water bevat, worden rimpels beter zichtbaar. Begin de dag dan ook altijd met één groot glas water, zodat je dag met voldoende vocht kunt beginnen. Als je vaak een droge huid hebt, ga dan eens na of je wel voldoende drinkt. Het beste is om te zorgen dat je van binnenuit goed voor je huid zorgt. Water drinken zuivert de huid ook, omdat de gifstoffen makkelijker je lichaam kunnen verlaten.
  7. Veel water drinken verlaagt de kans op oververhitting
    Oververhitting oftewel een hitteberoerte is ongezond. Je lichaamstemperatuur stijgt dan te ver. Voldoende water drinken is belangrijk, maar kan oververhitting niet voorkomen. Het voorkomen doe je ook door op het juiste moment te trainen en vooral goed naar je lichaam te luisteren en natuurlijk voldoende te drinken..
  8. Water drinken helpt tegen hoofdpijn, onderdrukt een hongergevoel en smeert de gewrichten
    Mensen grijpen bij hoofdpijn al snel naar een paracetamol of ibuprofen, terwijl het probleem vaak te weinig vocht in je lichaam is. Vochttekort is dus ook de belangrijkste oorzaak van een kater. Alcohol onttrekt namelijk vocht aan je lichaam. Flink water drinken, kan daarbij helpen. Wanneer je voldoende vocht tot je neemt, krijg je een vol gevoel en daarmee ga je dus hongergevoel tegen. Vocht krijg je binnen via groenten en fruit, en door gewoon schoon en gezond drinkwater tot je nemen. Tijdens het afvallen is het aan te raden om voldoende te drinken, je krijgt een vol gevoel en voert je afvalstoffen beter af. Kraakbeen in gewrichten en je wervelkolom bevat ongeveer 80% water. Langdurige uitdroging kan het schokabsorberende vermogen van de gewrichten verminderen, wat leidt tot gewrichtspijn. Dus ook je gewrichten hebben baat bij voldoende water.
  9. Water drinken bevordert je stoelgang
    Water zorgt ervoor dat je systeem goed werkt en helpt om beter te verteren. Het voorkomt ook verstoppingen. Waarom? Omdat voldoende vezels dé basis is van een goede stoelgang en niet oplosbare vezels simpelweg niet zonder vocht kunnen. Deze vezels zitten o.a. in volkorenproducten, havermout, knollen, wortelen en noten. Die vezels hebben vocht nodig om uit te zetten. Te weinig water drinken, werkt averechts bij het eten van voldoende vezels en kan zelfs verstopping veroorzaken. Voldoende schoon en gezond drinkwater per dag in combinatie met vezelrijke voeding.

De helderheid van je urine is een belangrijke graadmeter.

Hoe helder is jouw urine? Ik kijk altijd of mijn urine helder is, zeker na het sporten oft tijdens een warme dag. Het ideale is dat je urine lichtgeel tot en doorzichtig is, dat betekent dat je voldoende vocht in je lichaam hebt. Wanneer je urine de kleur heeft van appelsap of donkerder en zelfs ruikt, dan is het verstandig om meer vocht tot je nemen.

En als je drinkt, drink dan schoon en gezond drinkwater. Geen thee, koffie of frisdrank, dat telt niet. Koffie heeft namelijk een uitdrogend effect, waardoor je meer water nodig hebt. Dit komt door de cafeïne in koffie. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld cola en zwarte thee, producten waar cafeïne in zit. De cafeïne in koffie, thee en frisdrank zorgt namelijk voor stimulering van de nieren, waardoor het lichaam vocht sneller uitscheidt.

Vermijd water uit plastic flessen

De kwaliteit van water is belangrijk voor onze gezondheid. Ons hele lichaam gebruikt water, het liefst schoon en gezond water. Plastic flessen, blikjes en andere plastic verpakkingen bevatten mogelijk gevaarlijke stoffen die ongezond zijn voor je lichaam.

  • Bisphenol A (BPA). BPA bevat xeno-oestrogenen. Xeno-oestrogenen zijn geen echte hormonen, maar gedragen zich in het lichaam wel als hormonen. Hierdoor kan de hormoonbalans worden verstoord.
  • Veel plastic flessen zijn gemaakt van PET . Voor de productie van PET (polyethykleentereftalaat) wordt antimoon gebruikt en dit kan lekken in het water. Antimoon is een kankerverwekkende stof die op de lijst 2B staat van kankerverwekkende stoffen. In Australië is het verboden om dranken aan te bieden in flessen gemaakt van PET vanwege de schadelijkheid, in Europa (nog) niet
  • DEHA, ook kankerverwekkend. De schadelijke stof diethylhexyl adepate (DEHA) is in mineraalwater uit PET flessen gevonden. Vooral PET-flessen die steeds opnieuw gevuld en gebruikt worden bevatten de kankerverwekkende DEHA. DEHA kan ook voor problemen met je lever zorgen.

Hoeveel water drink je dan het beste op een dag?

Ik zou zeggen 1,5 tot 2 liter per dag. Maar dit is wel afhankelijk hoe warm het is, hoeveel je sport. Uit onderzoek blijkt dat voldoende water drinken voor veel mensen een hele opgave is, aangezien water snel verveelt. Drink jij ook te weinig water?

Zo kom je makkelijker aan 1,5 tot 2 liter water per dag:

  • Koop twee glazen flessen van ongeveer 0,5 liter, drinken uit een klein flesje heeft zijn voordelen, want dan lijkt een minder grote opgave dan drinken uit een grote fles. Plaats één van de flessen bijvoorbeeld je tandenborstel en drink deze op als je klaar bent met poetsen. Plaats de andere fles op een vaste plaats waar je regelmatig bent, zoals je werkplaats, bureau of keuken. Zorg er voor dat je tussen het ontbijt en de lunch en tussen de lunch en je avondeten nog een fles leegdrinkt.
  • Zorg dat je glas of flesje altijd gevuld is.
  • Wacht niet tot je dorst hebt voordat je gaat drinkt.
  • Zet in de avond het water van morgen alvast klaar

Lees ook 8 tekenen dat je te weinig water drinkt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Heb je een vraag? Bekijk onze veel gestelde vragen.